logo
امروز : چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۸
[ شناسه خبر : ۴۰۷۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
امام جمعه ماهنشان:

موقوفات ماهنشان نیاز به ساماندهی دارند

موقوفات-ماهنشان-نیاز-به-ساماندهی-دارند
امام جمعه ماهنشان با بیان اینکه موقوفات ماهنشان نیاز به حفظ و حراست دارند گفت: در شهرستان ماهنشان موقوفات زیادی وجود دارد که نیازمند حفظ و حراست است.

حجت‌الاسلام محمد‌رضا علی‌اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: فرهنگ وقف می‌تواند اثر بسزایی در تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه داشته باشد و بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در شهرستان ماهنشان موقوفات زیادی وجود دارد خاطرنشان کرد: این موقوفات نیاز به حفظ، حراست و ساماندهی و مدیریت دارند.

امام جمعه ماهنشان ادامه داد: لازم و ضروری است یک اداره اوقاف مستقل با چارت نیروی انسانی کامل ایجاد شود تا به موقوفات و مسائل وقف شهرستان رسیدگی شود.

وی گریزی به کمبود نیرو و ساختمان اداره اوقاف شهرستان زد و تصریح کرد: چه طور یک نمایندگی اوقاف فقط با یک نفر نیرو و بدون ساختمان و امکانات لازم می‌تواند در شهرستان که وسعت زیادی دارد و دارای موقوفات فراوان است جواب‌گو باشد.

علی‌اکبری با بیان اینکه این مسئله توجه مسئولان را می‌طلبد یادآور شد: لطفاً مسئولان در این مورد اقدام کنند و از بین رفتن موقوفات و تصرفات عدوانی محافظت و حراست کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ وقف، راهبـُردى متعالى در راهبری اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى جامعه‌ سابقه نام‌گذاری یک روز در سال با نام وقف به سال‌های اولیه انقلاب مربوط است.

امام جمعه ماهنشان ادامه داد: در این نام‌گذاری نمایندگان امام راحل (ره) در سازمان اوقاف و امور خیریه این تسمیه بدان جهت بود که بیش‌ترین درآمد موقوفات در ایران طبق نیات واقفان باید صرف عزاداری سیدالشهداء (ع) شود.

وی با بیان اینکه در عرصه فردی، علاوه بر اینکه تجلی‌بخش اثر معنوی، تربیتی و تزکیه نفس است، دو برکت عظیم دارد افزود: یکی نشان‌دهنده فضیلت والای احساس مسئولیت نسبت به دیگران و تقویت‌کننده روح برادری و مواسات و دیگری مؤثر در تحقق عدالت اجتماعی اسلامی است.

 علی‌اکبری ابراز کرد: واقف تنها انسان بخشنده و اهل مواسات و ایثار نیست، بلکه کسی است که نقش و مسئولیت خود را روی زمین درک کرده و این از آثار عمیق ایمان الهی او است.

وی با تاکید بر اینکه احساس مسئولیت به‌عنوان یکی از ابزارهای تربیتی در عمل به فرهنگ وقف متبلور است بیان کرد: علاوه بر اینکه نشان از اوج مسئولیت‌پذیری نسبت به دیگران است، زمینه مسئولیت‌پذیر شدن دیگر افراد جامعه را نیز فراهم می‌کند.

امام جمعه ماهنشان تصریح کرد: برکت عظیم دیگری که در سنت و فرهنگ متعالی وقف نهفته است، تحقق عدالت اجتماعی، رفع فقر و از بین بردن فاصله طبقاتی است.

وی با بیان اینکه وقف یکی از راه‌های کنترل تراکم ثروت به شمار می‌آید عنوان کرد: انباشته شدن ثروت در دست فرد، قشر یا طبقه‌ای خاص، یکی از محوری‌ترین عوامل به زوال و انحطاط جوامع است، زیرا این کار مانع توزیع عادلانه سرمایه و امکانات مادی میان طبقات مختلف جامعه می‌شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر